Tuesday, 8 August 2017

CARA MELEGAKAN KEKEJANGAN OTOT DENGAN CEPAT DAN BERKESAN

VITAMIN UNTUK CRAMP

Kita aware keperluan untuk tulang kita (based on discussion before this we talk a lot abt bone needs so this time let get to know abt muscle too- its close related anyway – bone and muscle)

Sape biasa alami cramp—yea this sharing for you – single lady, preggy lady, super extra hardworking lady and man whose handling cramp problem every each time..

Yang keje ofis selalu deal dengan masalah sakit tengkuk dan belakang kan? Yang tak mampu tanggung kesejukan malam/ preggy selalu cramp kaki dan betis kan? Yang alami period pain selalu cramp area perut dan pinggang kan?

Yang cramp-cramp ni otot la yang terlibat kan? Ke ada yang tatau cramp tu sebenarnya berlaku kat mana? Heheh takde la kot..semua tau kalau cramp maksud otot la yang keras atau kejang – a simple definition of cramp… hahhha (perlu ke?)

Setiap otot terdiri daripada gentian yang berasingan – ia berkecenderungan untuk mengecut bila berada dalam keadaan or kedudukan tak bergerak untuk tempoh yang agak lama – kita biasa panggil ketegangan otot- cramp

Otot adalah tisu yang paling banyak dalam tubuh. Ia merangkumi 2/5 daripada keseluruhan berat badan. Setiap pergerakan yang kita buat – dari mengerdip mata sampaikan pergerakan ibu jari kaki kesemuanya akan melibatkan otot untuk bertindak dan bersedia pada sebarang arahan minda atau fizikal.

Otot yang ‘ketat’ atau kejang adalah disebabkan ketidakaktifan dan kurang pergerakan. Dan salah satu faktor yang kita jarang-jarang ambik tahu ialah kekurangan atau kelaparan sel-tisu yang menghalang impuls saraf daripada dihantar ke gentian otot.

Otot terdiri daripada gentian-gentian yang disokong dan diikat bersama tisu penghubung yang biasa dan dibekalkan dengan saluran darah dan saraf yang mencukupi. Tahukah kita bahagian ini memerlukan ‘baja’ penyuburan untuk memastikan fleksibiliti otot lebih mudah.

Contoh tulang tengkuk diselaputi oleh periostium- sejenis gentian membrane yang kukuh

Kalau kita tak bergerak terdapat satu bentuk kongesi dimana bekalan darah tidak berupaya melepasi perisiotum. Kesannya otot tengkuk dan tulang memberi tindak balas sakit dan tegang.

Tekanan samada secara fizikal atau emosi faktor penyebab kongesi otot-otot tulang. Kejutan yang mendadak juga salah satu faktor penyebab ketegangan.


Otot yang tak dapat makanan (nutrient) yang secukupnya akan bertindakbalas kepada 2 kesan.
1. membentuk arthralgia-kesakitan tanpa inflamasi dalam sendi
2.membentuk myalgia-kesakitan dalam gentian otot

Sesiapa yang pernah alami kekejangan atau cramp akan lebih faham kesakitan ni kan? Ibu hamil terutamanya..tidur malam kerap je cramp…rasa mencengkam sampai boleh menitis air mata tanpa sedar..kan?

Tip-tip hilangkan cramp- elak cramp dari berlaku awal-awal lagi – btw cegah is better right?

💪Amalkan pengambilan buah oren dan pisang  - kaya kandungan natrium

Galian ini akan bekerjasama dengan kalium dalam cecair ekstraselula pada tisu otot-sel untuk melaraskan pH darah untuk keseimbangan asid-akali yang mengggalakkan pengaliran darah dan pengecutan otot. Asid tinggi dalam darah adalah tak elok dan melambatkan (memekatkan) darah.

Kekurangan natrium penyebab tisu otot menjadi ketat dan kecut.

💪Mandian air suam- at least siram tempat yang alami kekejangan atau Hsna lebih suka panggil ‘otot ketat’ sebab rasa sakit tu macam menarik2 je tersimpul..ketat dan kemas je rasa bahu!

💪Kerapkan senaman dan perbanyakkan pergerakan – untuk menggalakkan peredaran darah juga

💪Jika tubuh terlalu penat jugak increase-kan tekanan so rehatkan tubuh secukupnya…jangan overwork-kan badan sangat.

💪Pakai kasut yang selesa untuk elakkan keletihan tulang belakang dan tengkuk. Mesti korang pernah dengarkan a healthy back is a key to a strong body!

💪Adjust kerusi untuk elakkan ketegangan bahagian pinggul dan belakang yang boleh lead ke kekejangan/lenguh otot keseluruhannya mostly area tengkuk dan kepala.

💪Pengambilan vitamin dan pemakanan untuk menyokong pembekalan nutrient kepada otot dan tubuh –sebahagian contoh nutrient yang paling penting untuk otot ialah kalsium, protein, Vitamin B, kalium, magnesium, antioksidan, omega 3 untuk saraf

UBAT CRAMP


B-Komplex:
Keluarga vitamin B bekerja bersama untuk menyuburkan komponen sel-tisu gentian otot dan melarutkan halangan supaya impuls saraf bebas untuk menghantar perutusan. Ia bertindak sebagai ‘kunci’ untuk membuka otot yang ketat.

B- Komplex penting untuk melegakan arthralgia – menyejukkan sebarang rasa inflamasi
Dan juga melegakan myalgia- menenangkan gentian otot

So B-Komplex sangat-sangat penting untuk melegakan ketegangan dan tekanan serta meingkatkan kelegaan keseluruhan otot tubuh. Ia juga baik untuk saraf.

Ostematrix – main sources of kalsium/magnesium/vitamin D
Kalsium adalah galian yang terpenting untuk tulang-otot-saraf. Ia membantu pengecutan otot-saraf dan menguatkan tulang.

Protein ESP
Otot memerlukan nitrogen untuk kekuatan dan tenaga. So protein amat diperlukan untuk proses tindakbalas yang menghasilkan komponen udara ini- nitrogen- sebagai penyubur otot supaya kita boleh bergerak dengan bebas dan lincah. Protein menghalang atrofi otot

Omega Guard
Mempertingkatkan komunikasi antara sel otak dan saraf untuk kelegaan lebih cepat dan pantas. Omega 3 adalah nutrient terpenting untuk perkembangan saraf yang sihat dan lancar.

Alfalfa complex
Menurunkan keasidan tubuh. Alfalfa adalah tumbuhan yang sangat beralkali yang boleh mengembalikan kenormalan badan yang berasid. Ia berfungsi untuk membersihkan hati, kolon, darah bagi mencantikkan kulit dan otot.

Vitalea untuk mengimbangi nutrient- contoh galian kalium yang diperlukan untuk membantu menyuburkan gentian yang sakit. Kalium bertindak menggalakkan edaran darah untuk menghantar bekalan galian nutrient melalui gentian terus ke dalam tulang untuk menghasilkan pemulihan dengan cepat dan berkesan.

Kalium adalah galian yang paling banyak diperlukan oleh tubuh selepas kalsium untuk melaraskan keseimbangan pemulihan otot kejang. Dan jugak membekalkan natrium.

Vivix
Mekanisme antioksidan kuat untuk mengurangkan faktor dalaman (meneutralkan radikal bebas) yang menjadi punca kesakitan.

boleh kontek Hsna untuk pertanyaan atau untuk dapatkan vitamin-vitamin ni ye. 011-2557 9903. salam sayang dan wasalam! 


14 comments:

  1. Hakak tak pernah cramp Husna....tak dapat nak agak mcm mana rasanya sakit cramp tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wooo terbaik akak... menyengat jgk cramp ni...seksa

      Delete
  2. Kena kerap makan pisang dan oren lps ni dan kena rajin bersenam.

    ReplyDelete
  3. mase pregnantkan ank kedua memang teruk cramp niii. mungkin salah satu sebab tak berurut :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha'ah mungkin jugak..urat pun kena manjakan jugak...ni duk guna je..sian dia..last2 sakit la jugak bila tuan tak jaga...huhu

      Delete
  4. sharing yang sangat bagus.. time pregnant sebelum nie memang selalu kena cramp nie.. sakit gile kot.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah & tq

      ibu hamil mmg highgly sajes untuk cukupkan kalsium, protein, asid folik..klu krg mmg ada la tu ksnnya..tunggu kita je rasa

      Delete
  5. hello, hope bole follow blog saya dan review produk saya ye. TQ!

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. haa klu camtu kena stat konsisten suplemen laa cangnih

      Delete